تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

آشنایی کامل با تفاوت مواد شیمایی صنعتی و آزمایشگاهی

اگر با مواد شیمیایی سرکار داشته باشید ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که تفاوت مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی در چیست؟ و یا اینکه چرا باید با یکدیگر تفاوت داشته باشند. در این مقاله به تفاوت بین این دو می پردازیم امیداریم که در آخر این مقاله به پاسخ سوال خودتون برسید.

مواد شیمیایی

به طور کلی اگر بخواهیم به ماهیت مواد نگاه کنیم به سختی ماده ای را می توان یافت که به طور قطع بتوان درصد خلوص آن را صد درصد اعلام کرد. با علم به وجود ناخالصی ها در مواد شیمیایی خالص شده هر چند به صورت بسیار بسیار ناچیز، ولی باز هم این ناخالصی در متده شیمیایی وجود دارد. آن عاملی که سبب تمایز گرید های مواد شیمیایی می باشد در واقع وجود همین میزان ناخالصی ها می باشد.

هرچه میزان آلودگی های موجود در مواد افزایش یابد می تواند این ناخالصی ها بر روی برخی واکنش های شیمیایی تاثیر گذاشته و به عنوان رقیب وارد واکنش گردد و یا می تواند سرعت و یا جهت انجام واکنش را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی وجود ایزومر های ناجور و یا دگر شکل های همان ماده نیز می تواند نقش آلاینده را داشته باشد و میزان درصد خلوص ماده را کاهش دهد. بنابر این با توجه به مصارف ما از این مواد آن ها را به دو دسته کلی مواد آزمایشگاهی و مواد صنعتی به صورت کلی تقسیم بندی می کنند.

تفاوت مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی

 

مواد شیمیایی صنعتی

مواد شیمیایی صنعتی از آن دست مواد شیمیایی هستند که دارای درصد نا خالصی بیشتر و به طبع درصد خلوص پایین تری هستند و بیشتر مناسب مصارف صنعتی می باشند. هزینه تمام شده این دست مواد به دلیل عدم اعمال فرایند های خالص سازی و همچنین درصد خلوص پاینتر آن ها نسبت به مواد شیمیایی گرید آزمایشگاهی کمتر است و استفاده از این مواد در مصارف صنعتی مقرون به صرفه تر نیز می باشد.

حتما بخوانید!  مواد شیمیایی آزمایشگاهی از کجا تهیه کنیم ؟

یک تفاوت کلی که می توان میان این دسته مواد صنعتی با مواد آزمایشگاهی بیان نمود مورد استفاده از این مواد می باشد که در مصارف صنعتی معمولا روش پروسس و فراوری مواد یک روش کاملا شناخته شده ای می باشد و موادی که در فراوری یک محصول خاص استفاده می شود به نحوی طراحی و تنظیم می گردد که فقط واکنش با آنالیت هدف صورت پذیرد و هیچ گونه واکنشی با ناخالصی ها صورد نپذیرد به این ترتیب با استفاده از با مواد اولیه با خلوص کمتر حین انجام واکنش محصولی با خلوص بالا بدست آید که عملا نیاز به پیش خالص سازی را در برخی موارد از بین می برد.

مواد شیمیایی گرید صنعتی خود نیز دارای درصد خلوص های متفاوتی می باشند که بسته به نوع مصرف درصد خلوص ها و قیمت های متفاوتی دارند. اما باز هم خلوص آنها از مواد آزمایشگاهی پایین تر است.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

در آزمایشگاه ها  حساسیت در خلوص مواد بسیار بالا است و مواد باید کاملا خالص باشند. مقدار خلوص و ناخالصی آنها میتواند در انجام آزمایشات بسیار مهم و تاثیر گذار باشد، این مقدار انقدر مهم است که حتی اگر کمی مقدار خلوص پایین یا بالا بشود ممکن است در نتیجه تحقیق یا آزمایش تغییر ایجاد کند.به این دلیل است که معمولا شرکت هایی که این مواد را تولید میکنند یک لیست از درصد ناخالصی هر ماده ارائه میدهند.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی درصد خلوص بسیار بالایی دارند. به همین دلیل از قیمت نسبتا بالا تری در مقابل مواد صنعتی دارند. در آزمایشگاه مصارف خود می تواند به دو دسته عمده تحقیقاتی و یا آزمون های تشخیصی تقسیم بندی شوند.

حتما بخوانید!  کاربرد مواد شیمیایی آزمایشگاهی

در موارد تحقیقاتی از آنجایی که یک روش کاملا جدید مورد مطالعه قرار می گیرد و ممکن است دید کمتری نسبت به ابعاد انجام واکنش داشته باشیم وجود ناخالصی ها ممکن است بر روی سیگنال های دریافتی از آزمون تاثیر گذاشته و باعث شود که حتی به کلی آزمایش را تحت شعاع خود قرار دهد. به همین دلیل در روش های آزمون تحقیقاتی لازم است تا از مواد با خلوص بسیار بالا استفاده گردد تا اثرات نا خالصی های احتمالی به حد اقل میزان خود کاهش یابد تا نتایج بدست آمده دارای اعتبار بیشتری باشند.

در آزمون هایی که ماهیت تشخیصی دارند مانند روش های تیتراسیون یا هر روشی که از استاندارد هایی خاص پی روی می کنند نیز استفاده از مواد با خلوص بالا دارای اهمیت بسیاری می باشند به این دلیل که برخی ناخالصی ها ممکن است در واکنش نقش آنالیت و یا تیترانت را به خود گرفته و نتایج را با خطا همراه کنند.

هر دو گرید صنعتی و شیمیایی از یک نوع مواد تشکیل دهنده می باشند و اصطلاحا مواد تشکیل دهنده یکسانی دارند ولی تفاوت اصلی در درصد خلوص آن ها می باشد که تفاوت در قیمت ها را سبب می شود.

تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی با یکدیگر

  • تفاوت اصلی مواد آزمایشگاهی و صنعتی در درصد خلوص آنها است
  • مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارای ناخالصی کمتری نسب به مواد شیمیایی صنعتی هستند
  • قیمت مواد شیمیایی آزمایشگاهی بیشتر از مواد شیمیایی صنعتی میباشد (به دلیل خلوص بیشتر)
  • در مواد آزمایشگاهی خلوص دارای اهمیت بیشتری است تا در استفاده های صنعتی
  • مواد شیمیایی آزمایشگاهی تنوع بسیار بالاتری نسبت به مواد شیمیایی صنعتی دارد
حتما بخوانید!  شرایط نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه

تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

نتیجه گیری

اگر بخواهیم یک جمع بندی کامل از تفاوت میان مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی انجام دهیم به این نتیجه می رسیم که در مواد آزمایشگاهی درصد خلوص ماده بسیار اهمیت دارد و باید به این مورد به بسیار توجه کرد و مورد بعدی اینکه مواد آزمایشگاهی دارای حساسیت بالاتری نسبت به مواد صنعتی دارند چون یک تغییر کوچک میتواند به طور کامل موجب تغییر روند یک آزمایش شود. پس باید برای انتخاب ماده مورد نظر توجه و حساسیت بسیار بالایی داشته باشید. همچنین برای خرید این نوع مواد نیز باید بسیار حساس بود و مواد شیمیایی تهیه شده را با بهترین کیفیت خریداری نمود . شرکت میناتجهیز آریا در زمینه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی فعالیت میکند.میتوانید مواد شیمیایی آزمایشگاهی خود را با بهترین قیمت ها از شرکت ما خریداری کنید. و همچنین شرکت میناتجهیزآریا یکی از بزرگترین فروشنده های مواد شیمیایی مرک نیز میباشد. پس اگر به دنبال یک خرید مطمعن از یک شرکت بسیار معتبر هستید شرکت ما تمامی محصولات خود را با ضمانت بهترین کیفیت و بهترین قیمت ارئه میدهد.پس با خیالی آسوده محصول مورد نظرتان را خریداری نمایید.

3 نظر در “تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

  1. سعید گفت:

    خیلی ممنون از مقاله کاربردی که ارائه دادید وقعا تفاوت مواد شیمیایی صنعتی و آزمایشگاهی برام سوالی مبهم بود که بر طرف شدش متشکرم

  2. مدیر گفت:

    باعث افتخار ماست که توانستیم به شما کمک کنیم

  3. mahbuob گفت:

    ممنون از شما مطلب جامع و کاملی بود در مورد تفاوتهای مواد شیمیایی آزمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام قیمت وسفارش در واتساپ پیام دهید.

واتساپ مینا تجهیزشماره واتساپ: 09362048289

واتساپ مینا تجهیز شماره واتساپ: 09927282910 

×

شروع مکالمه 

تیم واحد فروش  مینا تجهیز آریا پاسخگو شماست

× ثبت سفارش آنلاین