گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی

آشنایی با انواع گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی

این مقاله به شما کمک میکند تا به طور تمام و کمال با انواع گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی آشنا شوید،اگر هرگونه مشکلی در فهمیدن درصد خلوص و گرید داشتید امیدوارم با خواندن این مقاله بر طرف کنید.برای افرادی که در آزمایشگاه ها مشغول به کار هستند آشنایی با گرید های مواد شیمیایی امری ضروری به حساب می آید.

تعریف گرید موادشیمیایی آزمایشگاهی

به طور کلی هر ماده یا محلول مورد استفاده در آزمایشگاه دارای یک درصد خلوصی می باشد که این درصد خلوص می تواند به عوامل متعددی چون ماهیت ماده، روش تهیه ماده، روش های خالص سازی، روش بسته بندی، روش نگهداری و حمل و سایر عوامل نامشخص ایجاد خطا بستگی داشته باشد.

بسته به نوع استفاده از مواد و یا نوع آزمون، نیاز به درصد خلوص بیشتر یا کمتر از یک ماده می تواند متغییر باشد. که برای تعیین میزان خلوص مواد، آن ها را گرید (grade) بندی میکنند، که هر گرید بسته به نوع استفاده می تواند متغییر باشد.

هرچه یک ماده درصد خلوص بالاتری داشته باشد یا به عبارت دیگر درصد ناخالصی کمتری داشته باشد این ماده دارای گرید بالاتری است و مناسب برای آزمون های حسااس تری می باشد که بطبع دارای هزینه تمام شده تولید بیشتر و نیاز به دانش فنی بالاتر و به همان اندازه قیمت بالاتری می باشد

گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی

  • گرید تجزیه ای Analytical chemistry grade

این گرید جهت آزمون های تجزیه ای و استاندارد های اولیه برای تعیین خلوص سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرند. که در این گرید بایستی درصد خلوص بسیار بالا بوده و بیش از 99 درصد باشد.

  • گرید آزمایشگاهی Laboratory chemistry grade

این گرید برای ساخت استاندارد های ثانویه که درصد تقریبا مشخصی دارند مورد استفاده قرار می گیرند که بایستی درصد خلوص حدودا 97 درصدی و بیشتر داشته باشند.

  • گرید عمومی/آزمایشگاهی Laboratory/ general chemistry grade

بسته به درصد خلوصی که دارند می توانند اگر درصد خلوص بالاتری دارند، در مصارف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند و اگر درصد خلوص درصد خلوص پایین تری دارند در مصارف عمومی استفاده شوند.

  • گرید عمومی General chemistry grade

برای مصارف عمومی و ساختن شناساگرها می توان از این گرید استفاده نمود که حدودا درصد خلوص 95 درصدی را دارند.

  • گرید صنعتی Industrial chemistry grade

این مواد که درصد خلوص 90 درصدی دارند، دارای قیمت پایین تری نسبت به سایر مواد دارند و می توان از آن ها جهت انجام واکنش های پایلوت در تولید محصولات جدید با توجه به قیمت مناسب تر آنها استفاده نمود.

حتما بخوانید!  نکات مهم نگهداری مواد قابل اشتعال در آزمایشگاه

انواع گرید مواد آزمایشگاهی

  • گرید خشک Dried grade

این نوع گرید مناسب برای استفاده در محیط های غیر آبی (آلی) می باشند که وجود آب می تواند ماهیت آزمون و دستگاه ها را تحت تاثیر قرار دهد. که در این موارد از موادی باید استفاده شود که اصطلاحا در گرید خشک قرار گیرند و دارای حداقل میزان ناخالصی آب می باشند.

  • گرید کروماتوگرافی گرادیانی Gradient chromatography

در این گرید سعی شده تا با استفاده از روش های نوین، حلال هایی بسیار با کیفیت و با حداقل ناخالصی هایی چون آب، اسید، قلیا، مواد باقی مانده جامد جهت استفاده در روش های کروماتوگرافی مایع تهیه کرد.

  • گرید کروماتوگرافی ایزوکراتیک Isocratic chromatography

این گرید دارای خلوص کمتری نسبت به گرید گرادیانی می باشد و در روش هایی که حساسیت کمتری دارند استفاده می شود که همین امر باعث مناسب تر بودن قیمت این حلال می باشد.

  • گرید اسپکتروسکوپی Spectroscopy grade

این گرید نیز مختص به حلال های با خلوص بالا و فاقد ناخالصی هایی چون آب، قلیا، اسید جهت مصارف اسپکتروسکپی می باشد.

  • گرید کروماتوگرافی گازی Gas chromatography

به منظور حذف پیک های مزاحم ناشی از حلال بایستی از حلالی خاالص و یا عاری از هرگونه ناخالصی های اثر گذار در آزمون استفاده شود.

  • گرید ACS

این مواد دارای کمترین میزان آلودگی و بالاترین درصد خلوص می باشند که مورد تایید انجمن شیمی آمریکا بوده و مورد تایید اکثر پژوهشگران جهان می باشد. و برای کاربردهای پژوهشی بسیار حساس می توان از آن استفاده نمود از جمله کاربرد آن می توان تهیه استاندارد اولیه، بافر ها و محلول های حجمی نام برد.

  • گرید آزمایشگاهی Laboratory grade

این گرید از نظر خلوص بعد از ACS قرار می گیرند که بیشتر برای واکنش هایی با هدف آموزش به کار می رود مناسب هستند و جهت استفاده در مصارف صنایع غذایی و دارویی به دلیل خلوص کمتر آن چندان مناسب نیست.

  • گرید USP

این گرید مربوط به موادی با درصد خلوص بسیار بالا و مناسب جهت مصارف داروسازی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • گرید OR (Organic reagent)

شامل موادی هستند که بعنوان معرف های آلی در پروژه های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • گرید فنی  Technical grade

شامل موادی هستند که درصد خلوص بالایی ندارند و بیشتر جهت استفاده بعنوان مواد اولیه در تولید محصول جدید و یا بعنوان معرف مورد استفاده قرار می گیرند.

حتما بخوانید!  معرفی برند آکروس

از دیگر انواع گرید های مربوطه می توان به گرید Extra pure- گرید Chemical pure- گرید National formulary- گرید Gunranteed reagent- گرید FCC (شامل موادی هستند که الزامات کدکس را براورده کرده و در حوزه صنایع غذایی کاربرد دارند.)- گرید هیستولوژی Histology- گرید عملی- گرید استاندارد اولیه- گرید محلول های ضد عفونی کننده و گند زدا اشاره نمود.

گرید حلال های با کاربرد چندگانه

گرید Absolve (برای استفاده در روش های HPLC، TLC GC و آنالیز رسوب آفت کش ها). گرید UltimAR (برای استفاده در روش های کروماتوگرافی مایع، تغلیظ و یا استخراج، طیف سنجی UV). گرید Accusolv (برای کروماتوگرافی گازی و مایع، طیف سنجی، آنالیز رسوب). گرید حلال های OmniSolv ( با خلوص بسیار بالا با برند EMD و مورد استفاده در روش های کروماتوگرافی مایع و گازی).

گرید حلال های استاندارد

می توان به گرید های Standard- Acculute- و محلول های استاندارد شده اشاره نمود

گرید اسید های آزمایشگاهی

از جمله گرید های این دسته می توان از گرید های AR Select- AR Select plus-  گرید محیطی- Suprapure- Trancemetal Plus- Trancmetal- Omnitrace نام برد.

گرید متفرقه

از جمله گرید های قابل ذکر در این دسته نیز گرید های Accutint-Silicar-ScintillAR می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله فهمیدیم که دانستن درصد خلوص هر ماده بسیار امری کاربردی و مهم است همچنین برای خرید مواد شیمیایی به این درصد ها باید توجه نمود. شرکت میناتجهیزآریا در زمینه فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی فعالیت میکند و میتوانید محصولات مورد نیاز خود را به راحتی از شرکت ما خریداری نمایید. همچنین برای میتوانید مواد شیمیایی مرک را با بهترین قیمت ها از شرمت میناتجهیز خریداری کنید.

2 نظر در “گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی

  1. شرکت فراگیر آسمان گفت:

    گرید های مواد شیمیایی آزمایشگاهی
    خیلی خوب توضیح داده اید لطفا مقالات بیشتری تو این حوزه بزارید از همه تعریف شما تو این صنعت شندیده ام

  2. مدیر گفت:

    بله حتما
    در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل گرید های مواد شیمیایی توضیح بدهیم خیلی خوشحالیم برای شما مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای استعلام قیمت وسفارش در واتساپ پیام دهید.

واتساپ مینا تجهیزشماره واتساپ: 09362048289

واتساپ مینا تجهیز شماره واتساپ: 09927282910 

×

شروع مکالمه 

تیم واحد فروش  مینا تجهیز آریا پاسخگو شماست

× ثبت سفارش آنلاین